Edellisessä blogipostauksessani ennätin murehtia, ettei näyttäisi olevan mitään mahdollisuuksia päästä tutustumaan Paltaniemen kuvakirkon maalauksiin ainakaan puoleentoista vuoteen. Sitten eteeni tuli uskomaton onnenkantamoinen, kun sukulaisvierailun aikana selvisi, että asia olisi korjattavissa välittömästi ja vieläpä asiantuntevan opastuksen siivittämänä.

Paltaniemen kirkko on valmistunut 1726. Katto- ja seinämaalaukset on tehnyt vihantilainen Emmanuel Granberg vuosien 1778-1781 aikana. 

PC060024%20%282%29.jpg

 

Heti sisään astuessaan vierailija hämmästyy kirkkosalin ainutlaatuista näkymää. On ihmeteltävä myös sitä, että tällainen taideaarre löytyy keskeltä pienen pientä kylää. Onkin otettava huomioon, että tuohon aikaan on Paltaniemi ollut sijainniltaan keskeisellä paikalla tärkeimmän matkustusmahdollisuuden, veneilyliikenteen, solmukohdassa.

Aikoinaan Paltaniemen kirkko on toiminut eräänlaisena opetuskirkkona. Kuvateosten on ajateltu toimivan rippikoululaisten ja muunkin lukutaidottoman väestön oppimateriaalina. Kirkkoon on tultu pitkienkin matkojen päästä kuulemaan ja näkemään pyhää sanaa.

PC060011%20%282%29.jpg

 

Kaamoksen sävyttämä hämyinen päivä toi kirkkokatselmukseen sähkövalottomien entisaikojen kiireettöntä harmoniaa.  

PC060070.jpg

 

Alttaritaulu oli saatu paikalleen jo 1727. Pyhää ehtoollista kuvaavan taulun on maalannut ensimmäinen tunnettu suomalainen naismaalari Margareta Capsia.

PC060032.jpg

 

Katto- ja holvimaalaukset kertovat aina Vanhantestamentin alkukertomuksista Uudentestamentin Jeesuksen syntymään ja kärsimyshistoriaan saakka.

Kuvakertomus lähtee liikkeelle maailman synneistä. Tauluja kehystää sekä yhdistää toisiinsa seiniä kiertävät koristeellisesti maalatut nauha- ja kukkasommitelmat.

PC060034.jpg

 

Aatami saa paratiisiin seurakseen Eevan.

PC060035.jpg

 

Pariskunta tulee maistelleeksi kohtalokkaan hedelmäpuun antimia, omenoita.

PC060036.jpg

 

Paratiisista on poistuttava mitä kiireimmin.

PC060038.jpg

 

Paratiisista karkoituksen jälkeen on ihmiskunnalle  siunautunut monenlaisia haasteita esim.pahoja keskinäisiä ristiriitoja, kuten tässä Kainilla ja Aabelilla.

PC060039.jpg

 

Vedenpaisumuksestakin on kärsitty.

PC060040.jpg

 

Tässä Noa seurueineen siirtyy pois arkista takaisin kuivalle maalle.

PC060041.jpg

 

Abraham on saanut kehoituksen uhrata poikansa Iisakin.

PC060042.jpg

 

Jaakobin painia enkelin kanssa.

PC060043.jpg

 

Mooses kohtaa palavan pensaan.

PC060044.jpg

 

Enkeli ilmestyy Neitsyt Marialle.

PC060075.jpg

 

Jeesuslapsen syntymä.

PC060076.jpg

 

Useita kuvia on maalattu Kristuksen kärsimystieltä pääsiäisen aikaan.

PC060018.jpg

 

PC060047.jpg

 

PC060059.jpg

 

PC060060.jpg

 

PC060062.jpg

 

PC060063.jpg

 

PC060064.jpg

 

PC060068.jpg

 

Tämä ristillä kuvattu teos näyttää poikkeavan tyyliltään kirkon muista maalauksista. Taulusta löytyy vuosiluku 1741, mutta tekijä ei käy tästä selville.

PC060048.jpg

 

Kirkkosalin kulmiin on kuvattu apostolit: Matteus, Markus, Luukas ja Johannes.

PC060045.jpg

 

PC060046.jpg

 

PC060021.jpg

 

Aikojen kuluessa parhaiten on säilynyt tämä suuri taulu pääoven yläpuolella, Viimeinen tuomio. Yläosa kuvaa taivaan iloja ja alaosassa nähdään kadotuksen tunnelmia. Tosin Helvetin kuvauksista on jouduttu myöhemmin poistamaan suuret alueet ihmisten koettua ne liian kauhistuttavina. Kerrotaan, että kirkkokansa on jopa pyörtyillyt kuvien järkyttävyydestä, ja kirkkoon saapuminen on käynyt monille ylivoimaiseksi.

Voisiko olla niin, että Granberg olisi päässyt vaikkapa Firentseen tutustumaan 1300 -luvun taitteessa vaikuttaneen italialaisen Dante Alighierin tuotantoon. Myös Danten Jumalaisen näytelmän kuvastoihin kuuluvat kauhistuttavat näyt manalan synkeydestä ja esim. pää edellä jalkojaan myöten maahan hautautuneista ihmiskohtaloista.

PC060074.jpg

 

PC060077.jpg

 

Kirkossa on kauniit kaari-ikkunat, ja mikä mielenkiintoista, ikkunoissa on edelleen hienot vanhat lasit, jotka aaltoilevat ja väreilevät vanhan ajan tunnelmaa. Näkymä on kirkkosalista kellotapulille päin. Seiniä kiertävät remontin aikaiset korjaustelineet, mutta seinälaudoituksen kohdalla on nähtävissä vanhan lasimateriaalin vaikutus optiseen harhaan.

PC060072.jpg

 

Harmi, kun kuvaan ei saa mukaan ikkunan vanhaa lasirakennetta.

PC060078.jpg

 

Ylä parvelle on muotoiltu kirkkoihin usein kuuluva ns. ruusuikkuna.

PC060061.jpg

 

Vanhat hirsisalvokset ovat taidokkaita.

PC060073.jpg

 

Ovessa on kokoa ja näköä.

PC060050.jpg

 

Tätä kassalipasta ei ohikulkija pistä huomaamatta taskuunsa. Arkku on toista metriä pitkä ja korkeuttakin varmasti yli puoli metriä.

PC060057.jpg

 

Messinkiset kynttiläkruunut ovat kauniita.

PC060080.jpg

 

PC060016.jpg

 

Ovensuussa sijaitsee piinapenkki, johon syntisille teille joutunut kansalainen istutettiin kärsimään häpeärangaistustaan.

PC060001.jpg

 

Vanhoina aikoina on ollut tapana haudata alueen arvohenkilöitä kirkkorakennukseen lattian alle. Se tapa jouduttiin lopettamaan Paltaniemessä, kuten muuallakin maailmassa, syntyneiden sisäilmaongelmien vuoksi.

PC060026.jpg

 

Sakastin puolelta löytyy lattialuukku, josta ei liene yhteyttä aivan manalan porteille, mutta ehkä hautaholveja sieltä voisi  löytyä - tai kenties sittenkin viinikellari kirkkoviineille.

PC060052.jpg

 

Kirkon penkkirivistöissä on nähtävillä nimikkopaikka Daniel Cajanukselle. Hän on aikoinaan ollut kansainvälinen kuuluisuus erityisen pituuskasvunsa vuoksi. Hän on syntynyt Paltamossa 1702 tienoilla Paltamon kappalaisen poikana. Pituutta pojalle kertyi virallisten tietojen mukaan 248,5 cm, mutta jossakin hollantilaisen kirkon ovenpielessä on hänestä merkintä 264 cm:n kohdalla.

Pitkänä miehenä Cajanus hankkiutui mm. sotilaallisiin tehtäviin, mutta hänelle löytyi myös käyttöä esim. sirkusten vetonaulana eri puolilla Eurooppaa. Kuollessaan vuonna 1749 hän oli elänyt Hollannissa varakkaana ja pidettynä seuramiehenä. Cajanuksesta on maalattu useita muotokuvia, ja 2017 hänen tarinansa on esitetty oopperana Hollannin Harlemissa ja 2019 Kajaanissa.

PC060030.jpg

 

Kerroin jo aiemmin miten katselin kirkon paanukattoa tuntien suurta arvostusta työn tekijöitä kohtaan. Sisällle on asetettu näytille katon rakennustarvikkeita selostuksineen.

PC060082.jpg

 

Naulat näyttävät sepän takomilta.

PC060009.jpg

 

Tässä lukkosepän taidonnäytteitä.

PC060055.jpg

 

Itse kirkon avain on kunnioitusta herättävän näköinen, olisiko n. 30 cm pitkä.

PC060085.jpg

 

Kirkonmiehiä vuosisatojen varrelta.

PC060049.jpg

 

Tämä kirkollinen julistetaulu on niin osuva: "Vain hölmö lähtee kesäksi Milanoon, kun hyvän kirkkoselfien saa Suomessakin."

PC060083.jpg